جورازلم پست: روسیه و چین نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیستند

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته است که نباید ایران را به فشار بیشتر تهدید کرد

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین مخالف اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی است- 

JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در گفتگوهای وین، شامگاه روز سه شنبه ۲۸ دسامبر ( ۷ دی ) در گفتگو با نشریه «فارین پالیسی» گفت: « اکنون زمان آن نیست که ایران را به فشار بیشتر تهدید کرد چرا که حتی اگر آنها مقدار قابل توجهی مواد هسته‌ای تولید کنند مگر چه می‌شود. این مواد بدون کلاهک هسته‌ای کاربردی ندارد و ایرانی‌ها آن را ندارند.»

او با رد تعیین هرگونه مهلتی برای پایان گفتگوهای وین افزود:« این احساس فوریت، کمی مبالغه‌آمیز است. آری، اوضاع اضطراری است اما بیایید محتاط باشیم و ضرب‌الاجل‌های ساختگی تعیین نکنیم.»

روزنامه جورازلم پست، چاپ اسرائیل به اشاره به همین گفت‌وگو، گرچه تأیید می‌کند کارشناسان هسته‌ای بر این باورند که تهران هنوز در حوزه‌های انفجاری و موشک‌ها‌یی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای عقب است، اما هشدار می‌دهد زمان لازم برای رسیدن به این توانمندی‌ها از شش ماه تا دو سال برآورد شده است تازه به این شرط که ایران در سال‌های اخیر به طور مخفیانه پیشرفت چندانی در این حوزه‌ها نکرده باشد.

اما کره شمالی در سال‌های اخیر «به شکلی ناگهانی» جهان را با نمایش دستاوردهایی شگفت زده کرد که گمان می‌رفت سالها تا آن فاصله دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگر جورازلم پست همچنین بر دلیل اهمیت نظارت بر غنی‌سازی اورانیوم تأکید می‌کند. از میان تمام فرآیندهای اصلی ساخت سلاح هسته‌ای نظارت بر غنی‌سازی آسان‌ترین راه است چرا که این کار به تأسیسات عظیم و هزاران سانتریفیوژ نیاز دارد.

جورازلم پست با اشاره به مواضع روسیه و چین می‌نویسد تا زمانی‌ که این دو کشور آمادگی دارند ایران را در سطح پیشرفته هسته‌ای کنونی یا حتی فراتر از آن تحمل کنند فشار آمریکا حتی با همراهی اروپا برای دستیابی به توافقی که بهتر از برجام باشد کافی نیست.

از دید تحلیلگر جورازلم پست تنها ترکیبی از فشارهای تحریمی آمریکا به همراه یک تهدید نظامی یا سایبری می‌تواند ایران را وادار به عقب‌نشینی کند، اما نویسنده با اشاره به اینکه چنین تهدیدی احتمالا در پیش نیست بازگشت مستقیم به برجام یا بازگشتی به نسخه‌ای بدتر از برجام یا نوعی توافق موقت، به منظور توقف پیشرفت هسته‌ای ایران را، گزینه‌های محتمل‌تری می‌بیند.